“Oedipe” la Covent Garden: avalanșă de superlative în presa britanică

"Oedipe”, capodopera lui George Enescu, a fost prezentată în data de 23 mai, cu sprijinul Institutului Cultural Român, în premieră britanică la Opera Regală Covent Garden, pe una dintre cele mai prestigioase scene muzicale din lume.
 
Producția a atras încă dinainte de întâlnirea cu publicul atenția presei din Regatul Unit. Favoritele iubitorilor de operă britanici Opera Magazine și Classical Source o recomandau drept una dintre atracțiile sezonului, iar cotidianul The Guardian o nominaliza cu câteva zile în urmă prima pe lista celor 10 evenimente de neratat ale săptămânii din toată Marea Britanie.
 
Premiera a fost realmente triumfală și, grație impactului global al montărilor de la Covent Garden, dar și al presei britanice, succesul de la Londra ar putea constitui un moment extrem de important în relansarea internațională a interesului pentru „Œdipe” și pentru întreaga creație enesciană, nu îndeajuns de prezentă pe afișele marilor instituții muzicale. La finalul spectacolului, cei aproximativ 2.400 de spectatori i-au aclamat, într-un vacarm de aplauze, strigăte, bravo-uri, pe cei peste 200 de soliști, membri ai corului și ai orchestrei care au făcut posibilă această extraordinară reușită: pe lângă corul impresionant, au venit la rampă vedetele Johan Reuter, Sir John Tomlinson, Sarah Connolly, Sophie Bevan și Marie-Nicole Lemieux, regizorii Alex Ollé și Valentina Carrasco, precum și dirijorul Leo Hussain.
 
A urmat, începând chiar din seara premierei, o revărsare de comentarii pozitive în presa cea mai influentă din Marea Britanie, pe populare bloguri și site-uri de operă. Reacțiile au fost covârșitor superlative, spectacolului fiindu-i atribuit un lung șir de 4 și 5 stele valorice.
 
The Times, una dintre publicațiile care a recompensat printre primele cu 5 stele montarea de pe scena Operei Regale, descoperea în creația enesciană “o capodoperă fără egal, ce trebuie ascultată neapărat”, bine servită de viziunea regizorală, iar în Johan Reuter – un cântăreț și actor “imens” în rolul atât de solicitant al lui Oedip, pentru a încheia pe un ton jovial-imperativ: “Cerșiți, împrumutați sau ucideți (de preferință, nu propriul tată) dacă e nevoie ca să faceți rost de un bilet” (Richard Morrison).
 
Tot 5 stele a primit "Oedipe” și din partea lui The Guardian, care îl etichetează încă din titlu drept “o punere în scenă fascinantă a unei capodopere a secolului 20”. Actuala montare, scrie Andrew Clements, este “pe cât de formidabilă vizual, pe atât de puternică, sub bagheta lui Leo Hussain, din punct de vedere muzical. Rolul lui Oedip e unul cât se poate de dificil, însă Johan Reuter îl stăpânește cu o autoritate și o prezență scenică excepționale”. The Independent, care acordă producției de asemenea 5 stele, o declară categoric, de la început, “o capodoperă”, pe când Bachtrack, într-o altă cronică de 5 stele, laudă paroxistic creația enesciană: “Compoziția lui Enescu este pur și simplu genială și merită să facă parte din repertoriul principal al oricărei opere” și “Enescu nu poate să scrie nicio notă urâtă, nici măcar în momentele culminante, de o asprime înfricoșătoare. (…) Iar când lasă tensiunea să scadă, rezultatul e o muzică la care Hollywood-ul ar trebui să ia aminte”, pentru a concluziona: “Oedipe este o culme a operei, atât muzical, cât și vizual, vocal, dramatic. Mergeți să o vedeți!” (David Carlin).
 
Financial Times acordă spectacolului 4 stele, lăudând “intensitatea în crescendo” a punerii în scenă și văzând în partitura lui Enescu “o piesă de rezistență” muzicală (Richard Fairman). Alte 4 stele vin din partea Arts Desk, care afirmă: “În interpretarea lui Reuter, Oedip își învinge într-adevăr destinul. E o răsplată pentru care merită să aștepți: ascultați-l cu atenție pe Enescu și veți sfârși prin a vrea să vedeți încă o dată strania și atât de bogata sa capodoperă. Prindeți spectacolul cât se mai poate!” (David Nice). “Oedipe’ de la Royal Opera House, încă o bijuterie readusă la lumină pentru care trebuie să-i mulțumim lui Kasper Holten”, titrează The Telegraph tot o cronică de 4 stele, în care sunt lăudați mai ales Leo Hussain, “dirijorul plin de resurse și stăpân pe sine al unei partituri de proporții epice”, virtuozitatea orchestrei, precum și interpretarea “viguroasă” a rolului central de către Johan Reuter și apariția “excepțională” a Mariei-Nicole Lemieux în rolul Sfinxului.
 
Institutul Cultural Român din Londra sprijină actuala producție de la Covent Garden, în jurul căreia a construit, împreună cu Opera Regală, un program de promovare intitulat “Luna Oedip la Londra”, care a inclus mai multe concerte, dezbateri și expoziții, organizate atât la Royal Opera House, cât și la sediul Institutului din 1 Belgrave Square. Cele două expoziții, „Oedip: o istorie vizuală”, realizată de Muzeul „George Enescu” din București, și „Instantanee în cheie fotografică” a lui Cornel Brad, pot fi vizitate la ICR Londra până la încheierea stagiunii londoneze a lui “Oedipe”.
 
Până în 8 iunie, vor mai avea loc cinci reprezentații – pentru care biletele sunt aproape epuizate -, precum și o transmisiune în direct, la Radio BBC 3 și Radio România Muzical, în data de 4 iunie.
 
Pentru mai multe detalii, vă invităm să accesați http://www.icr-london.co.uk și https://www.facebook.com/ICRLondon/